torsdag 11 december 2014

Utvärdering - Bakduk.

Jag har faktiskt ingen aning om hur lång tid det har tagit att göra den här bakduken, men nu är jag iallafall klar.
Jag tycker resultatet blev som jag hade tänkt mig, bara att det tog lite längre tid än vad jag hade tänkt.
Jag är nog mest nöjd över cupcaken jag broderade på bakduken.
Något jag skulle kunnat göra annorlunda va nog att vara lite snabbare med att bli klar eller att kanske göra något mindre broderi och enklare.
Något annat jag ångrar lite att jag inte gjorde är dubbel fåll på två av sidorna, jag gjorde det på två sidor bara för att testa men jag skulle ha gjort det på alla sidorna för jag tyckte det såg bättre ut.
Det vi gjorde var inget nytt för mig, för jag har både broderat och, inte gjort en bakduk, men gjort en handduk och det är ju samma struktur. Så det här var inget nytt.
Jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja ta med till nästa område, jag kanske broderar något på min kasse?:)


tisdag 9 december 2014

Syslöjd 9.

Hejsan hejsan!
Idag har jag sytt fler stygn sicksack runt kanterna på min kasse.
Varför jag har gjort det är för att tyget ska hålla bättre.

tisdag 2 december 2014

Syslöjd 8.

Idag har jag ritat av mina skissmått på ett mönsterpapper och sen klippte jag ut det. Sen så satte jag fast mönsterpappret på det svarta tyget som jag ska göra min kasse av, jag nåla fast mönsterpappret. Sen så klippte jag ut det svarta tyget längs med mönsterpappret så att det blev lika stort.

måndag 1 december 2014

Blogguppgift: Bakduk.

Jag hitta den här bilden på två bakdukar på nätet. Jag valde den för jag tyckte den var enkel men väldigt fin.

På bakdukarna är det en broderad kringla, enkelt men fint eftersom att det är en bakduk så passar det att ha något bakverk på den tycker jag.
Duken är gjort av vanligt vitt tyg, jag tycker det ser ut som att det är dubbel fållat i kanterna, det tycker jag är bra för då syns inte sömmarna. Sen är kringlorna broderade, jag kan inte se vad för broderi teknik det är.

Jag vet inte vem ska har gjort dom här bakdukarna men jag tror det kan va vem som helst som har intresse för det.

En bakduk använder man när man bakar eller har bakat. Om man ska baka t.ex. bullar så ska ju degen jäsa och då brukar man lägga en bakduk över degen så att den ska kunna jäsa bättre. Sen kan man använda den efter man har gräddat bullarna och man ska servera dom och då vill man ju att dom ska hålla sig varma så då kan man lägga en bakduk över bullarna.

När jag bakar så bakar jag helst något som jag tycker är gott och något som är kul att baka, jag brukar baka ganska mycket för det är kul och gott. Något jag tycker är kul är att dekorera det man har bakat med t.ex. glasyr eller frukt, det måste ju vara fint.