Idag så fortsatte jag med min bakduk.
Jag började med att sy en dubbel fåll på kortsidorna av bakduken.
Dubbel fåll är när man först viker in 1 cm av kanterna och stryker det sen viker man in 2 cm av kanterna och stryker det och sen nålar för att det ska hålla.
Sen syr man på symaskinen med raksöm 1,5 cm från kanten och hur jag vet att det är 1,5 cm från kanten är för att på stygnplåten som finns på symaskinen så står det nummer och då ska man lägga kanten av tyget vid nummer 15 så vett man att det är 1,5 cm från tygkanten.
Varför vi gjorde dubbel fåll var för att vi ska få lära oss olika sorters sätt att fålla.
När jag hade sytt kortsidorna så skulle jag komma på vad jag ville ha för något motiv på min bakduk och jag kom fram till att jag ville ha en cupcake, så då hittade jag en bild på datorn och skrev ut den.
Sen så skulle jag få motivet på min bakduk och då klippte jag ut cupcaken och la ett markerings papper under bilden och sen så tog jag en kulspetts penna och ritade längs konturerna på min cupcake så att den skulle bli av ritad på min bakduk.
Efter det hann jag inte så mycket mer så nästa gång ska jag brodera min cupcake.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar