tisdag 18 november 2014
Syslöjd 6.
Idag har jag bara gjort skisser på hur jag vill att min kasse ska se ut. Nästa gång får du se hur dom ser ut för jag ska finslipa dom lite.
tisdag 11 november 2014
Syslöjd 5.
Idag har jag intervjuat 3 personer om hur dom skulle använda en tygkasse och hur dom vill att den ska se ut.
Här kan du läsa mina intervjuer:
Person 1:
Vad skulle du använda kassen till? - Allmänt till vardagen.
Vilken färg skulle den ha? - Den skulle vara vit eller ljusrosa.
Skulle du vilja ha några detaljer på den? - Ja, det skulle vara fint med ett guldigt Chanel märke eller något fint detaljband.
Ska det vara någon ficka i påsen? - Ja en innerficka så man kan ha nycklar och mobil i den.
Ska den vara stadig eller mjuk? - Den ska vara mjuk, men tyget måste vara hållbart så kassen inte går sönder.
Hur långa ska axelbanden vara? - Ungefär till höften.
Hur stor ska den vara? - Den ska vara så stor så att det får plats en dator i, typ 2 A4 papper.
Person 2:
Vad skulle du använda kassen till? - Jag skulle använda den till att ha böcker i.
Vilken färg skulle den ha? - Någon neutral färg.
Skulle du vilja ha några detaljer på den? - Ja om det ska vara någon neutral färg så är det ju ganska fint om man har någon rolig detalj.
Ska det vara någon ficka i påsen? - Ja i kassen är det ju bra att ha en ficka så man kan ha nycklar i den.
Ska den vara stadig eller mjuk? - Den ska vara mjuk men ändå hållbar.
Hur långa ska axelbanden vara? - Jag tycker dom ska räcka till höften.
Hur stor ska den vara? - Ungefär 2 A4 papper stor.
Person 3:
Vad skulle du använda kassen till? - Jag skulle använda den som en vanlig väska.
Vilken färg skulle den ha? - Jag tycker den ska va i lite mörka färger.
Skulle du vilja ha några detaljer på den? - Ja något ljust mönster eller något band skulle vara snyggt.
Ska det vara någon ficka i väskan? - Ja en ficka i kassen.
Ska den vara stadig eller mjuk? - Den ska vara mjuk, platt och hållbar.
Hur långa ska axelbanden vara? - Till höften tycker jag.
Hur stor ska den vara? - Typ 2 A4 papper.
tisdag 14 oktober 2014
Syslöjd 4.
Hejsan hejsan!
Idag har jag bara fortsatt att brodera på min bakduk.
Jag har inte gjort så mycket mer :)
tisdag 7 oktober 2014
Blogguppgift: Anneli Lindberg.
Anneli virkar blobbar, ställer ut dom i naturen och fotar dom.
Sen har hon utställningar och visar både blobbarna och bilderna.
Om du vill veta mer om hennes arbete så kan du besöka hennes hemsida: www.svenskakonstnarer.se/galleri/AnneliLindberg
Jag tycker bilden är väldigt vänlig, den beskriver vänskap och glädje. Den är inte så färgglad men bilden är ändå väldigt glad i sig. Den är ganska ljus men har inte så glada färger, fast den visar ändå glädje.
Varför den visar glädje är nog för att den ena blobben typ håller om den andra och jag tycker det sprider än glad och fin känsla.
På bilden ser jag två blobbar som är gröna, den ena är lite röd och den andra är lite grå.
Dom sitter på en sten ute på en äng och den ena blobben ser lite ut som en orm och den andra ser lite ut som en liten docka typ. Sen ser jag träd och en himmel.
Hennes teknik är att virka blobbarna sen sätta dom ute i naturen och ta ett kort på dom.
Jag tycker bilden är väldigt vänlig, den beskriver vänskap och glädje. Den är inte så färgglad men bilden är ändå väldigt glad i sig. Den är ganska ljus men har inte så glada färger, fast den visar ändå glädje.
Varför den visar glädje är nog för att den ena blobben typ håller om den andra och jag tycker det sprider än glad och fin känsla.
På bilden ser jag två blobbar som är gröna, den ena är lite röd och den andra är lite grå.
Dom sitter på en sten ute på en äng och den ena blobben ser lite ut som en orm och den andra ser lite ut som en liten docka typ. Sen ser jag träd och en himmel.
Hennes teknik är att virka blobbarna sen sätta dom ute i naturen och ta ett kort på dom.
Jag tror det skulle passa att hänga den här tavlan på en skola eller ett dagis.
Varför jag tycker det är för att jag tycker den visar glädje och vänskap och det tycker jag är viktigt på en skola eller ett dagis. Man ska visa sina kompisar vänskap och glädje, att man bryr sig om varandra och inte vara dumma och det tycker jag att bilden visar så därför kan man hänga den på en skola eller ett dagis.
Fast egentligen kan den hänga var som helst för det är viktigt att man visar och sprider glädje hela tiden även om det inte är för en kompis så kan man visa det för en främling, alla blir glada av det.
tisdag 23 september 2014
Syslöjd 3.
Idag så har jag börjat brodera min cupcake, den ska va rosa, beige, blå och röd.
Idag började jag brodera med det rosa pärlgarnet.
Jag broderar stjälkstygn med pärlgarn.
tisdag 16 september 2014
Syslöjd 2.
Idag så fortsatte jag med min bakduk.
Jag började med att sy en dubbel fåll på kortsidorna av bakduken.
Dubbel fåll är när man först viker in 1 cm av kanterna och stryker det sen viker man in 2 cm av kanterna och stryker det och sen nålar för att det ska hålla.
Sen syr man på symaskinen med raksöm 1,5 cm från kanten och hur jag vet att det är 1,5 cm från kanten är för att på stygnplåten som finns på symaskinen så står det nummer och då ska man lägga kanten av tyget vid nummer 15 så vett man att det är 1,5 cm från tygkanten.
Varför vi gjorde dubbel fåll var för att vi ska få lära oss olika sorters sätt att fålla.
När jag hade sytt kortsidorna så skulle jag komma på vad jag ville ha för något motiv på min bakduk och jag kom fram till att jag ville ha en cupcake, så då hittade jag en bild på datorn och skrev ut den.
Sen så skulle jag få motivet på min bakduk och då klippte jag ut cupcaken och la ett markerings papper under bilden och sen så tog jag en kulspetts penna och ritade längs konturerna på min cupcake så att den skulle bli av ritad på min bakduk.
Efter det hann jag inte så mycket mer så nästa gång ska jag brodera min cupcake.
Jag började med att sy en dubbel fåll på kortsidorna av bakduken.
Dubbel fåll är när man först viker in 1 cm av kanterna och stryker det sen viker man in 2 cm av kanterna och stryker det och sen nålar för att det ska hålla.
Sen syr man på symaskinen med raksöm 1,5 cm från kanten och hur jag vet att det är 1,5 cm från kanten är för att på stygnplåten som finns på symaskinen så står det nummer och då ska man lägga kanten av tyget vid nummer 15 så vett man att det är 1,5 cm från tygkanten.
Varför vi gjorde dubbel fåll var för att vi ska få lära oss olika sorters sätt att fålla.
När jag hade sytt kortsidorna så skulle jag komma på vad jag ville ha för något motiv på min bakduk och jag kom fram till att jag ville ha en cupcake, så då hittade jag en bild på datorn och skrev ut den.
Sen så skulle jag få motivet på min bakduk och då klippte jag ut cupcaken och la ett markerings papper under bilden och sen så tog jag en kulspetts penna och ritade längs konturerna på min cupcake så att den skulle bli av ritad på min bakduk.
Efter det hann jag inte så mycket mer så nästa gång ska jag brodera min cupcake.
tisdag 9 september 2014
Syslöjd 1.
Vi har börjat med att göra bakdukar i slöjden.
Förra gången så skulle vi välja vilken färg vi ville ha på vårat tyg och då valde jag att ha röd, då klippte vi ut en ganska stor fyrkantig bit och sen hann vi inte så mycket mer.
Den här gången så började jag med att stryka mitt tyg och sen så trädde jag symaskinen.
Sen så skulle jag sy med flerstegssicksack runt kanterna på min tygbit.
Efter det så skulle jag vika in 2 cm tyg på långsidorna och stryka det och sen nåla fast det, sen sydde jag långsidorna med raksöm 1,5 cm från kanterna.
Sen hann jag inte mer, men nästa gång ska jag sy dom andra kanterna och sen ska jag komma på något bra jag kan brodera på min bakduk.
Förra gången så skulle vi välja vilken färg vi ville ha på vårat tyg och då valde jag att ha röd, då klippte vi ut en ganska stor fyrkantig bit och sen hann vi inte så mycket mer.
Den här gången så började jag med att stryka mitt tyg och sen så trädde jag symaskinen.
Sen så skulle jag sy med flerstegssicksack runt kanterna på min tygbit.
Efter det så skulle jag vika in 2 cm tyg på långsidorna och stryka det och sen nåla fast det, sen sydde jag långsidorna med raksöm 1,5 cm från kanterna.
Sen hann jag inte mer, men nästa gång ska jag sy dom andra kanterna och sen ska jag komma på något bra jag kan brodera på min bakduk.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)